6 tipů, jak nabídnout rukopis nakladateli

10.04.2024
Veřejná knihovna na Lefkádě
Veřejná knihovna na Lefkádě

Dopsali jste svůj první rukopis, provedli jste pečlivě korektury, zapracovali do příběhu poznámky svých betačtenářů, zkrátka jste svému dílu věnovali maximální péči a jste připraveni na další krok? Skvělá práce, právem máte být na co pyšní! Nyní však přichází nejtěžší část. Nabídnout svůj rukopis profesionálnímu nakladatelství totiž vůbec není jednoduché. Mnozí z prvoautorů brzy ztratí trpělivost, nedokáží své dílo dobře prezentovat nebo se nechají odradit první zamítavou odpovědí. Obrňte se proto pořádnou dávkou trpělivosti, optimismu a vytrvalosti. Nejde totiž zdaleka jen o umění, ale také o vaše obchodní a vyjednávací schopnosti.

1) Oslovujte vždy konkrétního nakladatele

Předtím než se pustíte do psaní průvodního e-mailu, udělejte si pořádný průzkum knižního trhu. Zajděte do knihkupectví a vytipujte si knihy, které jsou co možná nejpodobnější té vaší. Poté si napište seznam nakladatelství, která vydávají podobný žánr (a ideálně vydávají české autory). Nezapomeňte, že průměrná doba odpovědi (přečtení + zhodnocení rukopisu ediční radou) trvá zhruba 3 měsíce. Velká nakladatelství jsou navíc doslova zaplavena nevyžádanými rukopisy a není v jejich kapacitách je všechny přečíst a odpovědět na ně. Pokud se vám tedy stane, že vám přijde automatická odpověď s prostým odmítnutím bez udání konkrétních důvodů, nevěšte hlavu a určitě se nevzdávejte. Doporučuji oslovit více vhodných nakladatelství najednou. Každé samozřejmě individuálně s jedinečným oslovením a zdůvodněním. Zvýšíte tak šanci, že se vám někdo z nich nakonec ozve.

2) Připojte průvodní dopis s detailními informacemi

Průvodní dopis nemusí být nijak dlouhý, stačí cca 0,5 - 1 normostrana. Snažte se, aby nabídka vypadala profesionálně. Stručnost je výhodou. Připojte konkrétní informace o žánru knihy, cílové skupině, počtu normostran a celkovém počtu znaků. Představte svou knihu tak, aby bylo jasné, o čem je a vyzdvihněte, v čem se liší oproti podobným knihám v žánru. Můžete také použít stručnou prezentaci knihy např. v programu Canva, kde můžete popsat synopsi příběhu nebo třeba načrtnout přehled postav a jejich krátké charakterstiky.

3) Nabízejte kompletně hotové dílo

Redaktoři ve většině nakladatelstvích nemají příliš prostoru přijaté rukopisy dotvářet spolu se spisovateli (jako je to např. běžné v Británii nebo ve Spojených státech). Vyžadují kompletně vypilované dílo, do kterého nebudou již muset nějak radikálně zasahovat. Můžete poslat ukázku ze zajímavé kapitoly, z vlastní zkušenosti ale doporučuju posílat rovnou celý rukopis. Ušetří to čas vám i redaktorům.

Knihkupectví v Oxfordu
Knihkupectví v Oxfordu

4) Uveďte důvody, proč by kniha měla uspět na knižním trhu

Kromě těchto faktografických informací přidejte také několik důvodů, které podle vás hrají ve prospěch vašeho díla. Jakou pozici na knižním trhu bude vaše kniha zastávat? Čím má šanci zaujmout svou cílovou skupinu? Čím se odlišuje od jiných knih podobného zaměření a žánru?

5) Dejte si záležet na pečlivě upraveném rukopisu

Samotný text rukopisu formálně upravte tak, jako by šlo např. o diplomovou práci. Určitě se vyplatí dát si záležet na detailech. Zvolte jednotné písmo a velikost, text zarovnejte do bloku, očíslujte stránky a nastavte odsazení na 1, 5 řádku. Na úvodní stránce by měl být pouze název díla a jméno autora. Na další stránce pak obsah. Na konci použijte také správný citační aparát podle normy ISO690. Redaktor díky tomu pozná, že jste si na úpravě dali záležet a rukopis není šitý horkou jehlou.

6) Obrňte se trpělivostí a netlačte na nakladatele s odpovědí

Jak už jsem psal v úvodu, Češi jsou národem spisovatelů a do nakladatelství posílají každý den stovky více či méně zdařilých děl. Pročítání rukopisů je jen malá část práce redaktora, a tak se není co divit, že na odpověď můžete čekat i několik měsíců, v horším případě se jí nedočkáte nikdy. V takovém případě se po určité době nebojte připomenout, ale zbytečně nelpěte pouze na jednom nakladateli. Jednejte podobně jako byste byli literární agenti, kteří pro své dílo chtějí vyjednat ty nejlepší podmínky. V ideálním případě můžete požádat někoho zkušeného, který vás jako literární agent skutečně zastoupí. Přeci jen jde také o obchodní smlouvu. Nepodbízejte se, jednejte s úctou, ale vždy přímo a sebevědomě. Přeji všem odvážným začínajícím autorům hodně štěstí!

Blackwell's Bookshop (Oxford)
Blackwell's Bookshop (Oxford)

Jak vydat knihu: 6 tipů pro začínající spisovatele

  1. Oslovujte vždy konkrétního nakladatele
  2. Připojte průvodní dopis s detailními informacemi
  3. Nabízejte kompletně hotové dílo
  4. Uveďte důvody, proč by kniha měla uspět na knižním trhu
  5. Dejte si záležet na pečlivě upraveném rukopisu
  6. Obrňte se trpělivostí a netlačte na nakladatele s odpovědí